14 juli...

Igår var Amanda och Colin pigga och rastlösa på förmiddagen så vi åt en tidig lunch och åkte sedan till Vallby Friluftsmuseum för att iallafall få lite luft. Det var lite småkyligt i luften men ändå ganska skönt så vi var glada och entusiastiska!
Väl framme så strosade vi sakta uppför backen och in på området. Barnen var ganska lugna och kikade lite på gässen innan de kom ihåg vad jag lovat dom... GLASS!!
-Men ska vi inte gå runt lite först och köpa glass sen... försökte jag men överröstades av två sjungande NEEEEEJ! NUUUUU! Jag föll till föga och vi gick bort mot caféet. De valde varsin lagom stor glass för en gångs skull och vi satte oss vid ett bord utanför.
De smaskade nöjda och jag passade på att få fram kameran. Det är sån underbar miljö på fritidsparken så jag tänkte jag skulle få lite fina bilder. Min snälle man har köpt ett nytt minneskort till kameran (1 GB) så nu kan jag ta MASSOR med bilder. Eftersom jag fotar i RAW så tar dom ju en hel del plats.
När så glassarna var slut så började vi knata runt bland alla hus och djur. Colin och Amanda klättrade på stenar, klappade getter och beundrade kaninungarna.

90104-10

Under sommaren så har dom öppet i vissa utav gårdarna och där finns även människor som är tidsenligt klädda. Vi gick in i ett hus och där fanns en tjej som visade oss hur man kardar ull. Colin och Amanda var faschinerade och vågade faktiskt prova på att karda lite. De tyckte det var riktigt skoj! Mest imponerade var de nog ändå av en gammal träpotta som fanns i ett av rummen.
-Hur tömmer man den pottan mamma? undrade min son och såg fundersam ut.
Jag svarade sanningsenligt att "jag vet inte riktigt, kanske hade dom ett kärl under som man tog ut och tömde."
De nöjde sig med svaret och vi gick vidare mot grisarna.
-Usch! var Amandas kommentar om den stora, geggiga grisen *s*

Sedan gick vi förbi den lilla skolan och där fanns för dagen en "skolfröken" som plockade vinbär med alla som ville. Colin och Amanda fick hjälp med att vika en liten ask av papper som de sen kunde lägga sina vinbär i. Colin mumsade och åt men Amanda sög i sig saften och spottade ut resten. Mina tappra försök att få henne att äta upp hela var helt förgäves.

Nu började vi känna oss ganska nöjda så vi traskade mot utgången. Ett litet stopp vi den lilla lanthandeln var vi förstås tvugna att göra. Vi gick in och köpte två strutar med godis. En bra avslutning på en härlig utflykt!

Det tråkiga var bara att ett par timmar efter att vi kommit hem så kom Colin in från lekplatsen och kände sig trött. Kollade febern och termometern stannade på 39,2. Ipren och film blev mammas recept då!

Kommentarer
Postat av: Zarah

Huvaligen - stackars Colin. :(

Men åh, vilken uuunderbar bild!!!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback