Hur gör man ett kort?

Jag har vid ett par tillfällen fått frågan hur jag går tillväga för att göra ett kort. Så här kommer en liten beskrivning:
Jag väljer ut matchande papper, dekorationer och motiv jag vill ha på mitt kort. Ibland väljer jag motiv först och papper utifrån färgerna jag målat och ibland målar jag motivet efter jag valt papper.
Här har jag valt material till ett enkelt kort.

Jag har enfärgad cardstock som kortstomme. Jag skär ett stort papper (12"x12") på mitten och viker sedan dubbelt. Man kan såklart göra i vilken storlek man själv önskar.
Jag har här plockat fram mitt lim, mönstrat papper, band, knappar,bradz och blommor. Ugglan är en stämpel från Panduro som jag stämplat med brun akrylfärg. De små burkarna är sk. Fluid chalks som jag använder för att färga in kanterna på mina papper.
Ibland utgår jag från en skiss men oftast flyttar jag runt mitt material och sätter det som jag tycker det passar. Jag använder skärmaskin eller skärkniv och linjal för att få önskad storlek på papprena.
Bokstäverna jag använt är utskurna med min Cuttlebug med Quickutz typsnitt "Biography". Biljetten jag har använt är Mirabyllis biljetter som finns att ladda ner via Scrappiz.
Så här blev kortet: (Jag använde aldrig knapparna)


Jag använder ju oftast stämpelmotiv som jag stämplar med svart dyna och sedan målar med akvareller. Här har jag gjort ett sådant kort:
Först plockade jag ihop material som jag kan tänkas använda till kortet. Stämpeln är från Penny Black.

Förutom att jag målat motivet med akvareller har jag gått tillväga på i stort sett samma sätt som med det första kortet. Ofta ändrar jag dekorationerna allt eftersom jag plockar ihop kortet. Här har jag lagt till en svart blomma, mirabyllis biljetter samt häftklamrar som jag häftat fast grejerna med.
Här är mitt färdiga kort.

Fråga gärna om ni undrar något!

Kommentarer
Postat av: Kicki

Jättetrevlig tutorial!

Tack för den fina kommentaren i min blogg!

Kram Kicki

Postat av: Åsa/asamia

Vilken bra beskrivning!...och finfina kort bägge två.

Kram

2008-10-08 @ 16:48:55
URL: http://asamia.blogg.se/
Postat av: emmy

superbra beskrivning!

här fanns massa snyggt att titta på oxå!

Å tack för den snälla kommentaren i min blogg!



kramkram

2008-10-08 @ 19:46:03
URL: http://emmybloggen.blogg.se/
Postat av: Mia

Bra beskrivning! Vad söt ugglan är!



Kram!

2008-10-08 @ 22:12:18
URL: http://joggemia.wordpress.com
Postat av: TT

Stort tack för den här inblicken i kortskapandets värld!

2008-10-09 @ 07:51:55
URL: http://tyratok.blogg.se/
Postat av: Moster

Tack Milla för beskrivningen på hur ett kort blir till. Jag har material hemma men fantasin har inte kommit än.

2008-10-09 @ 16:06:20
Postat av: Pernilla

Vilka fina kort och så härligt med en beskrivning! Det där ugglekortet är helt underbart!

2008-10-10 @ 08:46:11
URL: http://nillar.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback